Boekreviews

Sandra Muller, bestuurslid en mede-oprichter van Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht, schreef een aantal boekreviews vanuit het perspectief van ouders van een kind met autisme en cognitief talent. 

Dit is haar top 3:
Ook interessant:
  • De leesverslagen van Tistje: een collectie uitgebreide reviews van (meestal goede) boeken over autisme: om te bepalen of je dat boek wil lezen of niet.
  • Het boek Schoolgids autisme (2013) van Ginette Wieken, speciaal voor ouders en (deel 2) voor jongeren met autisme op een reguliere middelbare school. De schrijfster is zelf zowel moeder van een intelligent kind met autisme, als docent Engels en mentor op een reguliere middelbare school. Ze geeft tips aan ouders en jongeren over onderwerpen die in andere boeken vaak ongenoemd blijven, zoals: huiswerk maken voor "chaoten" of juist "dwangneuroten", seksuele voorlichting, het eerste feestje, maar ook praktische tips over gesprekken voeren op school en het kiezen van een school.
  • Het stripboek Asperger in Beeld (helaas niet meer nieuw te bestellen, wellicht nog wel tweedehands of in een bibliotheek te vinden) werkt goed om meer begrip te krijgen voor leerlingen met autisme.
  • Op onze pagina Interessante publicaties van voor 2015 worden ook een paar belangrijke boeken genoemd.
  • Hoe je zintuiglijke overprikkeling kunt voorkomen staat goed beschreven in het hoofdstuk Overprikkeling van het boek "Plan B - Een vernieuwende handleiding voor autisme & communicatie", van Marjon Kuipers en Gijs Horvers.
  • Een boek dat ook heel goed te lezen is door kinderen/jongeren is Het vollehoofdenboek (Een werkboek voor kinderen en volwassenen) van Linde Kraijenhoff. 
  • Het boek "Overprikkeling voorkomen" van Barbara de Leeuw bevat naast een uitleg van overprikkeling vooral opdrachten om bij jezelf de overprikkeling te gaan signaleren, bijtijds herkennen en actie te ondernemen om de overprikkeling te kunnen verminderen.