Nieuws‎ > ‎

'Autisten lopen vast in het Nederlandse onderwijs'

Geplaatst 1 jun. 2015 14:07 door AutiPassend Onderwijs Utrecht   [ 28 jan. 2016 10:08 bijgewerkt ]
In het AOb Onderwijsblad van 23 mei 2015 stond een goed artikel van Joëlle Poortvliet: "Kijk naar mijn talent" (lees het hele artikel hier), met als inleiding:
 
Autisten lopen vast in het Nederlandse onderwijs. De vorig jaar ingevoerde wet Passend Onderwijs is geen verbetering. Met een praktische aanpak, zonder vooroordelen, kunnen leerkrachten in de klas wél vooruit.

Naast een interview met de Utrechtse Isaac, die van een regulier gymnasium naar het particulier onderwijs overstapte omdat het niet meer ging, en Niels die niet terecht kan in het mbo, staan er ook tips in van Martine Delfos voor docenten die een kind met autisme in de klas hebben. "Een kind dat ontploft, heeft zich eerst heel lang beheerst."

Op de basisschool kon Isaac dankzij kleine aanpassingen meedoen in het reguliere onderwijs, zie het filmpje dat in groep 8 over hem werd gemaakt. Helaas blijkt het voortgezet onderwijs te onrustig. “Telkens weer een ander lokaal, een andere leraar, een andere opstelling.”

Lees het hele artikel hier. (Bron: AOb – Onderwijsblad – 23 mei 2015, overgenomen met toestemming.)

Overigens is Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht van mening dat het vastlopen van kinderen als Isaac niet had hoeven gebeuren als op Utrechtse reguliere scholen kleine integratieklassen (in hetzelfde gebouw met eigen docenten) en trajectbegeleiding (vaste ruimte met full-time deskundige begeleiding) werden aangeboden, zoals elders in Nederland wel gedaan wordt. Of nog beter, als het zo georganiseerd zou worden als in Noorwegen, met indien nodig full-time individuele begeleiders en kleine ruimtes naast de klas voor als het in de klas even niet gaat.