Nieuws‎ > ‎

Van persoonsafhankelijk naar structuurafhankelijk: bron van misverstanden tussen ouders en school

Geplaatst 29 okt. 2016 09:15 door AutiPassend Onderwijs Utrecht   [ 2 nov. 2016 14:16 bijgewerkt ]
Eye-opener: in haar blog “Oermoeder” versus onderwijs beschrijft onderwijsconsulent Yvon Wagenaar helder wat een mogelijke oorzaak van conflict is tussen middelbare scholen en "lastige" ouders van leerlingen die sociaal-emotioneel jonger zijn dan hun kalenderleeftijd. Ineens vallen een aantal puzzelstukjes op hun plaats! 

De kern van haar betoog is: 
  • Een gezonde ontwikkeling van elke leerling verloopt geleidelijk van persoonsafhankelijkheid naar structuurafhankelijkheid. 
  • Als de middelbare school begint, komt de leerling in een leeromgeving waarin structuurafhankelijkheid de kern vormt. 
  • Voor leerlingen met beperkingen of leerlingen die om een andere reden sociaal-emotioneel wat jonger zijn kan de stap naar structuurafhankelijkheid te vroeg komen. Zij kunnen letterlijk verzuipen in de voor anderen wel passende structuur.
  • Dan komt de “oermoeder” naar voren: zij voelt de persoonsafhankelijkheid van haar kind haarfijn aan en neigt er toe die zelf te vervullen, of ze vraagt de school die te vervullen. 
  • Een betrokken ouder die het kind terug lijkt te trekken in persoonsafhankelijkheid staat daarmee juist ontwikkeling naar structuurafhankelijkheid in de weg, zo is de gangbare opinie op menig school. 
  • Dus is het van groot belang om de misverstanden in de communicatie tussen betrokken ouders en school te begrijpen: zij redeneren beide vanuit een totaal ander, maar logisch en oprecht perspectief. 
  • Als beide partijen zich dat realiseren, dan zien zij hopelijk de overeenkomst in de gedeelde missie: het oerverlangen naar ontwikkeling voor hun kind of leerling!

Gerelateerde berichten: