Boek "Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs" is een aanrader!

Het boek Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs (2010) van Peter Vermeulen, Annemie Mertens en Kobe Vanroy kunnen wij van harte aanbevelen! Het bevat talloze inzichten in wat wel werkt en wat niet werkt. 

Het is een compleet herschreven versie van het boek "Voor alle duidelijkheid" (2002) van Peter Vermeulen. Centraal staat de theorie dat autisme vooral gezien moet worden als een vorm van contextblindheid.

Enkele citaten uit het boek:
  • Er bestaat niet zoiets als typisch autistisch gedrag. Maar er bestaat wel een typisch autistische manier van informatieverwerking. Het is dus de kunst om kennis van het autistisch denken te krijgen om achter het gedrag te kunnen kijken.

  • Versterk het interne autismeteam door indien nodig een beroep te doen op mensen van buiten de school. In de eerste plaats gaat het om de ervaringsdeskundigen, de ouders. Zo kennen ouders vaak de persoonlijke betekenissen van hun zoon of dochter. Samenwerking met ouders is geen luxe maar een noodzaak. Al te vaak staat samenwerking met de ouders gelijk aan crisisberaad, terwijl een goede samenwerking met ouders net crisissen voorkomt.

  • Eigenlijk lopen leerlingen met autisme dubbel school. Waar een leerling zonder autisme zijn energie voornamelijk in de leerstof moet stoppen (al de rest loopt als vanzelf) heeft de leerling met autisme er een tweede curriculum bovenop: het begrijpen van de schoolomgeving. Bij een autismevriendelijk leerklimaat hoeft een leerling met autisme weinig energie te stoppen in het begrijpen van de leeromgeving en kan alle energie naar de leerstof gaan.

  • Het is een illusie dat leerlingen met autisme vanzelf hun weg zullen vinden in de sociale wereld. Sociale inclusie vergt daarom een actieve benadering. De nadruk ligt daarbij op het veilig en begrijpelijk of helder maken van de sociale omgeving.

  • Leg de lat niet op de hoogte van hun IQ, maar op de hoogte van wat ze aankunnen. 'Veronderstel' dan niets.

  • Wanneer ouders signaleren dat hun kind thuis slecht functioneert, ga er dan niet te snel vanuit dat de problemen geen verband houden met de school. De thuissituatie zou voor de leerling wel eens kunnen fungeren als uitlaatklep voor de stress op school.
Gerelateerde boekreviews: