Nieuws‎ > ‎

Boekreview: Leren met autisme, van Kobe Vanroy

Geplaatst 3 jan. 2016 13:32 door AutiPassend Onderwijs Utrecht   [ 24 jun. 2017 08:15 bijgewerkt ]
Review geschreven door Sandra Muller, bestuurslid van Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht, vanuit het perspectief van ouders van een kind met autisme en cognitief talent.

Titel: Leren met autisme - Autistisch denken in de onderwijspraktijk
Auteur: Kobe Vanroy
Verschenen: oktober 2015
Uitgever: Autisme Centraal en EPO

Kobe Vanroy is een bekend autisme-expert van de Vlaamse organisatie Autisme Centraal. Hij was co-auteur van het boek "Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs" en is een gewaardeerd spreker over autisme in het onderwijs. Daarom was ik natuurlijk heel nieuwsgierig naar zijn nieuwe boek "Leren met autisme"!

En inderdaad, het is een goed boek! Aan de hand van 15 praktische onderwijsproblemen ("Ze heeft de juiste boeken, papieren, ... helemaal niet mee(r)!", "Hij wil alles alleen op zijn manier doen!") wordt de achterliggende problematiek goed uitgelegd en vervolgens krijg je ideeën aangeboden hoe je met die kennis het probleem zou kunnen aanpakken. Dit alles met inachtneming van de volgende 6 aspecten:
A. Autistisch denken
B. Basisrust
C. Concrete communicatie
D. Dubbelspoor (aanpassen omgeving en aanleren vaardigheden)
E. Eigenheid (geen standaardoplossingen, minimaal 2 mogelijkheden)
F. Functionaliteit (de leerling duidelijk maken waar het nuttig voor is)

Uit de voorbeelden blijkt duidelijk dat het geschreven is vanuit veel ervaring met allerlei leerlingen met autisme, en dat er een goed begrip is van hoe het autistisch denken van de kinderen werkt. En wat nog belangrijker is: het wordt ook goed uitgelegd voor de lezers! Dit boek is niet alleen voor onderwijsprofessionals interessant, maar zeker ook voor ouders die hun kind willen helpen met problemen op school of met het huiswerk.

En last but not least: het laatste hoofdstuk luidt "Wanneer dit allemaal niet (meer) werkt ..." en begint met: "... dan is dat eigenlijk niet eens zo vreemd. Geen van de meer dan dertig voorbeeldenjongeren in dit boek zag zijn of haar probleem in een handomdraai opgelost." In dit hoofdstuk wordt uitgelegd op welke manieren er misinterpretatie kan hebben plaatsgevonden, hoe elke leerling met autisme uniek is en hoe de plannen telkens bijgeschaafd moeten worden.

Het positieve nieuws is dat een kleine aanpassing een groot effect kan hebben! Je vindt misschien niet direct de juiste oplossing, soms is het ook een kwestie van verschillende dingen uitproberen, maar dit boek kan je goede inspiratie geven.

Bij EPO kun je de inhoudsopgave, het voorwoord en een fragment uit het boek lezen.