Nieuws‎ > ‎

Passend onderwijs voor Alex lukte niet in NL, waarom in USA wel?

Geplaatst 23 mei 2016 10:38 door AutiPassend Onderwijs Utrecht   [ 25 okt. 2017 13:58 bijgewerkt ]
In december 2014 had Dennis Weening een interview met de toen 11-jarige Alex. De omschrijving bij het filmpje zegt: 
Alex heeft autisme. Door zijn autisme is hij van meerdere scholen afgestuurd. Inmiddels is hij genoodzaakt thuis te blijven. Om de zorg van Alex op te vangen heeft zijn moeder Penny twee jaar geleden haar baan moeten opzeggen.
Zie ook het bijbehorende verhaal van Penny in De Telegraaf.

Penny voerde vele overleggen met Nederlandse onderwijs- en zorgprofessionals om Alex weer naar school krijgen, en had in juni 2015 bereikt dat Alex thuis 10 minuten per week via een videoverbinding meedeed met een reguliere klas. Wat teruggang naar school betreft kwam Penny echter niet veel verder, en toen haar man een baan kreeg aangeboden in de USA nam het gezin eind 2015 het moeilijke besluit om te emigreren.

De eerste kennismaking met de Amerikaanse school was positief. Penny twitterde:
Er komt iemand toetsen afnemen, die moeten ze zoeken, ze nemen namelijk de toetsen af in het Nederlands zodat ze zeker weten dat Alex alles snapt. Ze beginnen met een les tekenen omdat dit Alex zijn passie is. Als dat goed gaat, bouwen ze op. Er komt een leerkracht bij mij thuis, ze geven hem zijn favoriete onderwerp zodat ze hem goed leert kennen. Ik mag volunteer werk doen op school. Fijn voor mij, kom ik onder de mensen, en dan ben ik on site als het niet goed gaat. Verder volgen ze alle protocollen die ze uit Nederland hebben gekregen want ja, als dat werkt moet je dat volgen.

Vervolgens ging Alex om de dag een uur naar school en kreeg hij om de dag een uur thuis les. Hierover vertelde Penny in het artikel "Hij is 13 en moet het werk uit groep 5 nog doen" (dat inmiddels niet meer online is).

Alex bloeide op. Hij keek terug op zijn tijd in Nederland en schreef de blog Hoe het was om niet naar school te gaan. Op 27 april 2016 werd een mijlpaal bereikt: hij ging hele dagen naar school!

Penny krijgt veel vragen van Nederlandse ouders, een aantal daarvan beantwoordde ze in de blog Wat doen ze nou anders in Amerika als het op passend onderwijs aankomt? Ze eindigt met: "Maar deze mensen in Amerika geven mij nu hoop en begrip en Alex een kans en trots, en dat… heeft niemand ons kunnen geven in Nederland. Daarvoor ben ik deze mensen heel dankbaar."

In augustus 2016 waren ze op bezoek in Nederland en vertelde Alex een zaal vol mensen over zijn ervaringen. Lees het boeiende interview (geleid door Katinka Slump) in het Mama Vita nieuwsbericht Verslag lezing ex-thuiszitter Alex Brons: verschillen onderwijs NL en Amerika"... per tafel met vier kinderen is er ook een begeleider."  "Als je fouten maakt zegt men niet: 'waarom doe je dat (niet)?' maar 'kan ik je ergens mee helpen?'"

Penny en Alex komen ook voor in het RTL Nieuws bericht van 29 mei 2016: Geëmigreerd zodat kinderen naar school kunnen: 'Het was een hele harde keuze':
"In Nederland werd gezocht naar redenen waarom onze kinderen niet naar school konden."
"Ze zeiden hier: welkom, wat leuk."
"Hier heeft hij een persoonlijke buddy die gespecialiseerd is in kinderen met autisme."
"Hij zit in een klasje voor kinderen die extra hulp nodig hebben, maar heeft veel contact met de kinderen uit andere klassen. Als hij dit klasje niet meer nodig heeft, kan hij ook zo doorstromen naar een andere, reguliere klas."

De reactie van het Ministerie van Onderwijs in het RTL Nieuws bericht is:
"Als ministerie kunnen we niet ingaan op de individuele keuze van ouders om met hun gezin naar een ander land te verhuizen. In zijn algemeenheid kunnen we wel stellen dat Nederland uitgebreide voorzieningen heeft voor passend onderwijs. De OESO (Organisatie voor Europese Samenwerking en Ontwikkeling, red.) heeft dat deze week nog eens onderstreept."
In het betreffende OESO-rapport staat echter maar 1 paragraaf over passend onderwijs en dat is een citaat van de onderwijsinspectie in Nederland:

Dat "inclusive" tussen aanhalingstekens staat is waarschijnlijk omdat passend onderwijs nog geen inclusief onderwijs is, zie de beschrijving in Samenwerking met In1school voor inclusief onderwijs.
De OESO is niet zo positief over de mogelijkheden van docenten om te differentiëren, een vaardigheid die essentieel is voor passend onderwijs. Citaat van blz. 71 van het rapport:
Many teachers lack the skills to systematically assess students and differentiate their teaching to individual learning needs (see Chapter 5). Weak teaching practice that offers no timely and practical response to struggling students, except grade repetition or down streaming, leads to many low performing students repeating or being downtracked.
Bovendien, het feit dat Nederland "uitgebreide voorzieningen voor passend onderwijs" heeft, betekent nog niet dat die ook worden aangeboden aan kinderen die dat nodig hebben, want scholen en samenwerkingsverbanden zijn vrij om te kiezen wat ze wel en niet aanbieden. In de praktijk worden niet alle mogelijkheden benut.

Update over Penny en Alex van mei 2017: ze zijn nu 1 jaar in de USA, Alex krijgt binnenkort zijn diploma en gaat volgend schooljaar naar de high school! Penny vertelt op de site van de NVA om welke 3 redenen het nu wel lukt in de USA wat in NL niet wilde lukken:
  1. De kinderen (en ik) worden serieus genomen
  2. Ze zijn gek op die kinderen
  3. Het zit in de cultuur
Ze eindigt met: "Als de geldstroom niet kan veranderen in NL, laat dan op zijn minst de attitude veranderen. Iedereen is welkom, iedereen is waardevol en iedereen doet mee."