Thema's‎ > ‎

Ondersteuning op school

Geplaatst 3 nov. 2014 14:10 door AutiPassend Onderwijs Utrecht   [ 13 jan. 2016 03:36 bijgewerkt ]
    Als een jongere met autisme op school zit, is er vaak extra ondersteuning nodig. Dat vraagt van de docenten extra aandacht voor de leerling, goed kijken wat hij of zij nodig heeft, en het vraagt van de ouders een goede communicatie met school over wat zij weten over hun kind.

    Gaat het echt mis op school, kijk dan bij Als school niet lukt.

  • Veel leerlingen met autisme gaan naar een reguliere havo/vwo-school. Het is daar echter niet makkelijk voor hen. Hun problemen zijn vrijwel onzichtbaar en worden daarom vaak onderschat. Kijk wat jij herkent bij Autisme op reguliere havo/vwo is...: one-liners met praktijkervaringen van jongeren met autisme op een reguliere havo/vwo.

  • Ervaren ouders geven tips: wat hielp hun kind met autisme en cognitief talent om school beter te laten verlopen? Zie Tips voor ouders per leerjaar van groep 7 t/m het eindexamen.

  • Wil je weten wat concreet mogelijk is aan ondersteuning in de klas? Zie de vele Tips bij autisme en Asperger op school en Maatwerkmogelijkheden op de middelbare school.
  • Is het nu wel of niet verstandig om de klas te vertellen over het autisme? En zoja, hoe pak je dat het beste aan? Zie Wel of niet de klas vertellen over mijn autisme?

  • Heeft een kind extra begeleiding nodig op school, dan zijn er twee partijen die hulp kunnen bieden: school en de gemeente. Lees meer daarover in Gemeente (mede)verantwoordelijk voor zorg/begeleiding op school bij autisme. Het is handig om te begrijpen welke mogelijkheden de Wet Passend Onderwijs biedt, lees daarvoor Hoe moeten scholen Passend Onderwijs bieden?, dat kan helpen in de communicatie met school.

  • Als het gaat om het krijgen van aanpassingen in het onderwijs voor jouw kind, is het van belang om bij gesprekken goede argumenten aan te kunnen voeren, die door de andere partij serieus genomen worden, terwijl je een goede relatie met de gesprekspartners wil houden of krijgen. Lees onze Voorbereidingstips bij belangrijke gesprekken met school of samenwerkingsverband.

  • Het boek Schoolgids autisme (2013) van Ginette Wieken, speciaal voor ouders en (deel 2) voor jongeren met autisme op een reguliere middelbare school. De schrijfster is zelf zowel moeder van een intelligent kind met autisme, als docent Engels en mentor op een reguliere middelbare school. Ze geeft tips aan ouders en jongeren over onderwerpen die in andere boeken vaak ongenoemd blijven, zoals: huiswerk maken voor "chaoten" of juist "dwangneuroten", seksuele voorlichting, het eerste feestje, maar ook praktische tips over gesprekken voeren op school en het kiezen van een school. 

  • Denk je dat je kind extra tijd of andere aanpassingen nodig zal hebben te zijner tijd bij de eindexamens? Dan is het belangrijk om in voorgaande jaren al actie te nemen, zie Aanpassingen toetsen/examens

  • Wil je medezeggenschap over hoe Passend Onderwijs in jouw gemeente wordt vormgegeven? Kijk bij Meebeslissen over Passend Onderwijs via de OPR

  • Misschien gaan bepaalde schoolgerelateerde zaken makkelijker met Apps voor middelbare scholieren met autisme.